Titel: De haven van Rotterdam
Schooltype: Basisonderwijs groep 7-8
Vakgebieden: Aardrijkskunde
Uitvoering door: Twee leerlingen
Tijdsinvestering: 3 x 60 minuten
Opbrengst: Folder
WebQuestmakers:
Marion van Setten: 40186@student.hsmarnix.nl
Nadine de Jong: 40111@student.hsmarnix.nl
Zoals u al hebt kunnen zien gaat deze webquest over de haven van Rotterdam. De leerlingen leren op deze webquest om te gaan met internet en leren spelenderwijs meer over de haven van Rotterdam.
De haven van Rotterdam heeft meer met ons leven te maken dan dat wij ons soms beseffen. De haven zorgt voor veel import en export in ons land. Het is belangrijk om de kinderen dit te laten beseffen, daarom deze webquest.
Vakgebied: Wereldoriëntatie en Taal - omgevingsonderwijs
Doelgroep: Groep 7/8
Leerdoel 1: De leerlingen weten wat de haven van Rotterdam met hun te maken heeft.
Leerdoel 2: De leerlingen weten wat er allemaal in de haven van Rotterdam gebeurd.
Leerdoel 3: De leerlingen krijgen meer besef van import en export
Type WebQuest: kortlopend
Tijdsduur: ong. 3 uur
Het eindproduct moet worden beoordeeld op de punten die te vinden zijn bij het punt beoordeling. Dit zijn o.a. het maken van de planning, het samenwerken, het verwerken van de tekst, de verzorging van de folder. Ook moet er beoordeeld worden op de verwerkte en gevonden informatie. De selectie van wel en niet belangrijke onderwerpen die de leerlingen maken is belangrijk.
Computer met internet
Eventueel tekenmateriaal en papier als de leerlingen de folder niet op de computer kunnen/ willen maken.
B) Toelichting WebQuest-onderdelen
- De leerlingen moeten de opdrachten en teksten goed lezen.
- De leerlingen moeten de opgegeven websites goed bekijken omdat ze anders de opdracht niet kunnen maken.
- De opdracht wordt van tevoren beschreven, maar om tot de opdracht te komen moeten de leerlingen de handelingen volgen.
- De leerlingen moeten het dezelfde dag of dag erna kunnen inleveren.
- De leerlingen moeten zich aan de gestelde eisen houden.
- De leerlingen werken in tweetallen.
Mogelijke knelpunten:
- De leerlingen kunnen moeite hebben met het in elkaar zetten van een folder in word. I.v.m de plaatjes die ze erin willen verwerken.
- De leerlingen kunnen moeite met informatie te verwerken in hun eigen woorden.
- De leerlingen kunnen moeite hebben met het vinden van relevante informatie op de aangegeven sites.
- De leerlingen kunnen moeite hebben met het selecteren van de belangrijkste informatie.
- De leerlingen kunnen het moeilijk vinden om in tweetallen te werken en het werk goed te verdelen.
- De leerlingen kunnen het moeilijk vinden om elkaar eerlijk te beoordelen.
Lesidee 1:
Organisatie:
Vooraf:
- Handvaardigheid materiaal klaarleggen
- Klas in handvaardigheid opstelling zetten
Tijdens:
- Zorgen dat er voldoende materiaal aanwezig is.
Na afloop:
- Spullen opruimen.
Les opbouw:
Inleiding: 15 min. U laat een film zien over de haven van Rotterdam zodat de leerlingen een goed beeld krijgen hoe de haven van Rotterdam eruit ziet. U bespreekt de film kort met de leerlingen en vraagt of zij elementen herkennen die zij in hun informatie folder hebben beschreven.
Kern: 60 min. U legt de leerlingen uit dat zij met de hele klas de haven van Rotterdam na gaan bouwen. Dit gebeurt in de vorm van een maquette. De leerlingen moeten dus samenwerken. Van te voren wordt er afgesproken wat er gemaakt moet worden en welk groepje wat gaat maken.
Afsluiting: 10 min. Als de maquette af is wordt deze met de klas bekeken en besproken.
Lesidee 2:
Organisatie:
Vooraf:
- Zorgen dat de leerlingen producten meenemen.
- Voor de zekerheid ook zelf wat producten meenemen.
- Presentatie materiaal klaarleggen.
- Zorgen dat er computers beschikbaar zijn
- Zorgen dat er informatiebronnen klaarliggen.
Tijdens:
- In de gaten houden dat het voorbereiden goed verloopt.
Na afloop:
- Spullen opruimen.
Les opbouw:
Inleiding: 7 min. De leerlingen vertellen zelf in het kort over hun informatiefolder. Zij vertellen wat ze hebben gezien en gevonden voor informatie.
Kern: 40 min. U laat wat voorbeelden van uw eigen producten zien en verteld waar deze worden gemaakt en hoe deze via de haven van Rotterdam in uw supermarkt komen. Daarna vertelt u de leerlingen dat zij dit ook gaan doen met de producten die zij hebben meegenomen. Per groepje wordt een presentatie over deze producten voorbereid. In deze presentatie laten ze zien over welk product het gaat en wat de weg van het product is geweest. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van informatie-bronnen zoals internet, boeken etc.
Afsluiting: 15 min. Houden van de presentaties en het evalueren ervan.
Met de klas kunt u bijvoorbeeld ook het industrieterrein in de omgeving bezoeken. Hier kunt u misschien een rondleiding krijgen, of een fabriek bezoeken met import en export. Het wordt tastbaar voor de kinderen en ze krijgen er meer besef van.
Als leerkracht zou u misschien de haven van Rotterdam kunnen bezoeken. Als dit binnen de mogelijkheden past natuurlijk. Daar kunt u een rondleiding krijgen en verschillende havennummers bezoeken.
Verder zou u een video van de haven kunnen tonen zodat de leerlingen ook een werkelijk beeld krijgen van hoe alles in zijn werk gaat.
Als leerkracht zou u ook verder kunnen gaan met het onderwerp import en export. Verdergaan over producten en over de wereldhandel.
Wilt u als leerkracht / docent op de hoogte blijven van nieuwe of geüpdatet webkwesties / webquests?
Schrijf u dan in de nieuwsbrief webkwestie / webquest (klik hier)